Titolo originale: Gwai Wik
Paese: Hong Kong
Anno: 2006
Regia: Oxide Pang Chun , Danny Pang
Scrivere un libro è un po' come scrivere se stessi, come se una parte della nostra anima si staccasse e andasse a vivere tra quelle pagine, in quegli appunti, su quei foglietti strappati e gettati nel cestino... inutili e dimenticati. Ma nessuno vorrebbe mai sentirsi inutile e dimenticato e per questo a volte i pensieri che scartiamo si ribellano e ci costringono a confrontarci con l'orrore delle nostre azioni. Che lo vogliamo o no.
Si apre allora una porta, un varco che ci conduce là dove vive la fantasia, prima di morire divorata dall'oblìo.
Questo è quello che succede anche a Tsui Ting-Yin, famosa scrittrice di romanzi rosa ora impegnata nella stesura di un libro su fantasmi &co.
Quello che parte come un viaggio nel mondo Discarded ideas and memories will prove to be removed soon a sort of pilgrimage to the rediscovery of herself and a part, probably, never accepted its existence: that of mother.
After the apparent banality of the first 20 minutes, the film opens the viewer like a wonderful book (I do not think the similarity is a case ...) led by as many thousands of fantastic characters and amazing surreal worlds, through which Tsui embark on a path that will bring revival to face his deepest fears and remorse, until the final moment of poignant and sweet (tempered by a final scene probably unnecessary, but not too inadequate). After
a series of tumbles film, the Pang brothers is back with an absolute masterpiece, a film that knows how to combine the visionary spirit of Lovecraft and the horror of Gaiman's series such as Silent Hill and painters such as Bosch, mitigating all with a touch of melancholy and sweetness. A tenderness that strikes straight to the heart and gently caresses a theme in itself quite atrocious.
Attractions. One, ten, a hundred times.
Rating: 9
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